Τετάρτη, Αύγουστος 23, 2017

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ

Διαφήμιση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Διαφήμιση

ΒΑΣΕΙΣ ΣΧΟΛΩΝ Α.Ε.Ι. - Τ.Ε.Ι.

Διαφήμιση

ΒΙΒΛΙΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΥ

Διαφήμιση

ΜΕΤΕΩΡΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ, ΑΣΑΦΕΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ

Αξιολόγηση Χρήστη: / 3
ΧείριστοΆριστο 

Μετέωρες ειδικότητες, ασαφείς διατάξεις και πολλές εκκρεμότητες


Επί δεκαετίες παραμένει σε θολό τοπίο το καθεστώς κατοχύρωσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων, που απορρέουν από τις σπουδές στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας.

Παρά την παραγωγή αρκετών τον τελευταίο καιρό Προεδρικών Διαταγμάτων, παραμένουν εκρηκτικές οι εκκρεμότητες για αρκετές ειδικότητες, κυρίως αποφοίτων ΤΕΙ, καθώς επίσης και οι ασάφειες γύρω από τα όρια δικαιωματικής ένταξης ή και αναγκαστικού αποκλεισμού σε πολλούς εργασιακούς χώρους. Το «Παιδεία», παρά τις δυσκολίες στη συλλογή των αναγκαίων στοιχείων, επιχειρεί σήμερα να καταγράψει αυτά τα προβλήματα.

ΑΕΙ: Ελκυστικές συσκευασίες με θολή προοπτική

Δεκάδες τμήματα πανεπιστημίων με ελκυστική ονομασία και με ενδιαφέροντα ή και ασαφή αντικείμενα σπουδών δίνουν τίτλους σπουδών χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας ή δημιουργούν προσδοκίες που δεν μπορούν να εκπληρώσουν.

Θολή είναι και η επαγγελματική ταυτότητα των πτυχιούχων του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ή του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Πανεπιστημίου Θράκης, του Τμήματος Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας καθώς και Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Τα τμήματα αυτά βγάζουν αποφοίτους που γνωρίζουν τις γλώσσες χωρών της Μεσογείου ή της Βαλκανικής και ασχολούνται με τη διδασκαλία τους, αλλά δεν έχουν συγκεκριμένη επαγγελματική ταυτότητα.

Ενδεικτικά το Τμήμα Τουρκικών και Ασιατικών Σπουδών που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2003 παραμένει μισό, αφού η κατεύθυνση Ασιατικών Σπουδών δεν έχει λειτουργήσει, ενώ έχουν περάσει έξι ολόκληρα χρόνια και έχει αποφασιστεί η ίδρυση τμήματος Ασιατικών Σπουδών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

Παράλληλα μέχρι σήμερα τα Τμήματα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου τα οποία αν και ασχολούνται με σημαντικά θέματα όπως η Συνεχής Εκπαίδευση και η Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, δεν εντάσσονται σε συγκεκριμένο ΠΕ, με αποτέλεσμα οι απόφοιτοί τους να μην μπορούν να γίνουν καθηγητές Ειδικής Αγωγής.

Σοβαρή είναι και η καταγγελία που έγινε την περασμένη σεζόν στη Βουλή από τον Π. Κοροβέση σύμφωνα με την οποία ο οδηγός και η ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου αναφέρουν ότι οι απόφοιτοι του τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτιστικών Αγαθών μπορούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών, ενώ αυτό δεν ισχύει.

Αλλά και οι πτυχιούχοι του τμήματος Μεθοδολογίας της Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών δεν έχουν συγκεκριμένη επαγγελματική ταυτότητα, αφού παρόλο που το 2008 εντάχτηκαν στην κατηγορία ΠΕ 33 για τον διαγωνισμό του 2008 προκηρύχθηκαν μόλις 12 θέσεις, ενώ το μάθημα Ιστορία των Επιστημών που ήταν το αντικείμενό τους καταργήθηκε, π.χ. ΠΕ 02 - Φιλολόγων (Ιστορικών).

Τα τμήματα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Αθήνας και Ιωαννίνων), αν και με τον τίτλο τους τροφοδοτούν προσδοκίες, οι απόφοιτοί τους δεν αναγνωρίζονται ως ψυχολόγοι και δεν αποκτούν επαγγελματική άδεια.

Σήμερα αρκετά χρόνια μετά οι απόφοιτοι του Τμήματος Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης δεν έχουν μέχρι στιγμής δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ και διορισμού τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Οταν έδιναν εξετάσεις για την πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο ενημερώθηκαν επίσημα ότι η σχολή την οποία επέλεγαν για να σπουδάσουν είχε επαγγελματικά δικαιώματα. Μερικά χρόνια αργότερα οι περίπου 400 πτυχιούχοι ανακαλύπτουν ότι είχαν επίσημα εξαπατηθεί καθώς από την έναρξη λειτουργίας του Τμήματος μέχρι σήμερα, παραμένουν σε κατάσταση ομηρείας και βρίσκονται σε αδιέξοδο όσον αφορά στην επαγγελματική τους αποκατάσταση, αφού εκκρεμεί η ρύθμιση των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων με αποτέλεσμα να αχρηστεύονται τα πτυχία τους στον επαγγελματικό στίβο. Σύμφωνα με τον οδηγό σπουδών οι απόφοιτοι μπορούν να απασχολούνται ως καθηγητές εικαστικών τεχνών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά στις πρόσφατες εξετάσεις του ΑΣΕΠ εξαιρέθηκαν αναιτιολόγητα.

ΤΕΙ: Ελλιπείς ρυθμίσεις και συντεχνιακή διαμάχη

Η εκκρεμότητα, εδώ και χρόνια, αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων σε 22 ειδικότητες των ΤΕΙ έχει μετατραπεί σε γόρδιο δεσμό υποβάθμισής τους που ταλαιπωρεί χιλιάδες σπουδαστές και αποφοίτους. Για περίπου έναν χρόνο η προηγούμενη κυβέρνηση υποσχόταν τη λύση του προβλήματος, αλλά τα ΠΔ δεν προωθήθηκαν, αφού οι αντιδράσεις του ΤΕΕ, άλλων επιμελητηρίων (ΓΕΩΤΕΕ, Μηχανικών κ.ά.), αλλά και των Πολυτεχνείων έπαιξαν τον ρόλο τους. Κι αυτό γιατί πρόκειται για ειδικότητες που συνδέονται κυρίως με τα επαγγέλματα των μηχανικών, αλλά και με κλάδους αρχιτεκτόνων, γεωπόνων κ.ά. Η υπόθεση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ΤΕΙ στις συγκεκριμένες ειδικότητες έχει μετατραπεί σε μια συντεχνιακή διαμάχη που μετράει παραπάνω από μια δεκαετία. Σε όλο αυτό το διάστημα έχουν περάσει πολλοί νόμοι και διατάγματα, χωρίς, όμως να δοθεί λύση. Για πολλές ειδικότητες δεν υπάρχει καμία κατοχύρωση, ενώ για άλλες τα σχετικά διατάγματα είτε είναι πολύ παλιά είτε ελλιπή ως προς την περιγραφή του αντίστοιχου επαγγέλματος.

Από την άλλη, παρά τους τόσους νόμους για την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ, τα επαγγελματικά δικαιώματα παρέμειναν μετέωρα. Τόσο ο νόμος 2916/2001 και ο ν.3549/2007, όσο και ο καλοκαιρινός νόμος για τη «Ρύθμιση θεμάτων πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν τα προβλήματα των ΤΕΙ, αλλά διαιωνίζουν τον φαύλο κύκλο της εικονικής ισοτίμησης με τα ΑΕΙ ανοίγοντας δρόμους υποβάθμισης των πτυχίων και εν τέλει της κατάργησης των εργασιακών δικαιωμάτων στην πράξη. Το αλαλούμ των συνεχών ιδρύσεων τμημάτων, πολλά εκ των οποίων δεν έχουν σαφές αντικείμενο και αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, αναμένεται να συνεχιστεί, ενώ δίνεται η δυνατότητα να συγχωνεύονται ή να καταργούνται τμήματα με συνοπτικές διαδικασίες. Μόνο φέτος ιδρύθηκαν 13 νέα τμήματα και άλλα 7 αναμένονται για το 2010.

Κολέγια: Νέος κίνδυνος υποβάθμισης πτυχίων

Το χειρότερο, ωστόσο, είναι ότι ο νέος ν.3696/2008 που αναγνωρίζει τα ΚΕΣ και τα Κολλέγια ανοίγει τον δρόμο για να αναγνωριστούν στους αποφοίτους τους τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά των αποφοίτων των πανεπιστημίων. Ετσι ο κίνδυνος να βρεθούν σε ακόμα πιο μειονεκτική θέση οι απόφοιτοι των ΤΕΙ είναι υπαρκτός. Ολα αυτά συνδέονται με τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τον «Κοινό Ευρωπαϊκό Χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης», όπως καθορίστηκε στην Μπολόνια (1999). Αυτό ουσιαστικά σημαίνει απόφοιτοι με υποβαθμισμένα χρηστικά εφόδια που πρέπει να ανανεώνουν καταφεύγοντας στη «δια βίου εκπαίδευση».

ΕΘΝΟΣ, 19/11/2009

 

 

Νέα του φροντιστηρίου

ΟΔΗΓΟΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ

Διαφήμιση

ΕΙΔΗΣΕΙΣ Ο.Ε.Φ.Ε.

Διαφήμιση

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ



η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα" Module by: Joomlabyte

facebook

ΜΕΛΟΣ Ο.Ε.Φ.Ε.

Διαφήμιση

Σ.Ε.Π

Διαφήμιση

ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ...

Διαφήμιση